zondag, december 05, 2010

Nikko en Tokyo

Woensdagavond zijn we iets voor achten 's avonds gearriveerd in ons hotel in Tokyo en hebben we nog even de tijd genomen om even een toertje in de buurt van het hotel te maken, en iets te gaan eten. Donderdag stond de wekker voor de verandering (not!) weer eens vroeg omdat die dag de laatste dag is dat onze railpasses geldig zijn, en we ze dus nog eens goed willen laten renderen. We hebben nog maar eens een shinkansen-ritje gepland richting Nikko (eigenlijk Utsonomiya, de grootste stad in de buurt om precies te zijn, het laatste stuk was met een lokale trein) om daar vandaag de vele tempels in deze oude hoofdstad te gaan bekijken. In tegenstelling tot de meeste andere tempels in Japan, zijn de tempels in Nikko weelderig gekleurd en voorzien van het nodige bladgoud. Best wel mooi, al hebben we het op zo'n 3 uur tijd wel allemaal gezien. 's Middags eten we lekkere yakitori (gegrild kippenvlees met sojasaus op een stokje, mmm)! Tegen iets voor vieren zijn we terug in Tokyo, en sporen we meteen door naar een van de hoogste wolkenkrabbers in het westen van de stad: de Tokyo Metropolitan Government Building (ons hotel is in het oosten), waar we gratis naar de bovenste verdiepingen mogen, jeuj. Daarna stappen we ook nog af in Shibuya, het hippere jongere gedeelte van de stad waar zich een afschuwelijk druk en daarom berucht kruispunt bevindt: Shibuya Crossing. Elke keer het licht hier op groen springt (tegelijkertijd in alle richtingen: “horizontaal”, “verticaal”, maar ook “diagonaal”) steken er hier letterlijk honderden mensen tegelijk de straat over, en verspreiden ze zich echt als mieren over de omgeving, niet te doen!
Vrijdag doen we een grote wandeling in het noordwestelijke deel van de stad en drijven we ons aantal gevonden caches nog wat verder op (bijna 50 al, jippie). We wandelen langs tempels, hoge buildings en parken, allemaal wel ok, maar op het eerste zicht vinden we Tokyo toch wat karakter missen. Dat is misschien ook wel logisch: ook Tokyo is in de tweede wereldoorlog heel zwaar gebombardeerd geweest, dus veel dat van daarvoor dateert staat er niet meer recht. Maar toch: het is hier wel ongelofelijk druk, maar qua gevoel van wereldstad staat New York en ook wel Parijs toch nog wel een of enkele trapjes hoger.
Zaterdag lopen we eerst langs Tsukiji fish market, de grootste vis- en zeevruchtenmarkt ter wereld. Vroeger kon je hier als toerist (als je om 4u30 ter plekke was) ook de veiling van de grote tonijnen meemaken. Dat is nu jammer genoeg sinds kort niet meer toegelaten (de toeristen zouden teveel in de weg gelopen hebben en de vissen hebben aangeraakt en zo), maar het bespaart ons wel nog een keertje supervroeg opstaan. Wanneer we rond 10u30 ter plaatse zijn, is de markt nog wel open, maar zijn de grootste vissen al lang verkocht. We lopen even door de gigantische markt, en in tegenstelling tot wat eigenlijk de bedoeling was, vinden we het nog wat vroeg om al sushi te gaan eten, en gaan we opnieuw naar Shibuya (met het drukke kruispunt) waar ook vele grote warenhuizen zijn en gaan we enkele uurtjes shoppen, o.a. bij Tokyu Hands, waar je echt alles kan kopen. We zijn hier toch enkele uurtjes zoet en gaan intussen nog eens een keertje pizza- en spaghetti-buffet eten bij Shakeys (waar we ook in Osaka al eens (net iets teveel) waren gaan eten), maar deze keer doen we het wat rustiger aan. 's Avonds lopen we via het futuristische Tokyo International Forum en de wijk Ginza (bekend om zijn chique winkels en neon-verlichte straten) terug naar huis.
Zondag bezoeken we eerst het grote groene gedeelte in het centrum van de stad dat gevormd wordt door het keizerlijk paleis en de omliggende tuinen (waarvan er slechts een klein deel toegankelijk zijn voor het publiek). Zo geweldig mooi zijn deze tuinen niet (ofwel zijn we al te veel verwend geweest op andere plaatsen), en ook een naburig park kan ons maar matig boeien. Daarna nemen we de metro naar het Yoyogi-park, een park waar echt geleefd wordt (spelende families, straatartiesten, ...) maar dat ook bekend is voor de opvallende figuren die er rondlopen (zoals de “gothic girls”, de Japanse Elvissen (of zijn het John Travolta's?). Nu lopen er in heel Tokyo en bij uitbreiding in heel Japan al wel veel wacko's rond, maar vooral de gothic girls springen er toch nog wel uit. Het is onmogelijk voor te stellen dat die meisjes eerder die dag aan de eettafel thuis zeiden dat ze een namiddagje naar buiten gingen en dat hun ouders goedkeurend toekeken toen ze de ouderlijke deur achter zich dichttrokken. En zo lopen er niet 2 maar vele tien- of misschien wel honderdtallen rond (er was blijkbaar een of ander groot concert gepland later die dag). Wel grappig om ze zo rond te zien lopen... 's Avonds eten we in de wijk Roppongi bij Gonpachi, een restaurant dat dienst gedaan heeft als decor voor een deel van de Kill Bill-films van Quentin Tarantino. Voor de liefhebbers vind je hieronder enkele scenes die zich hier afspelen. Bij ons ging het er iets vriendelijker aan toe ;-) We eten voor een keertje heel uitgebreid: een heerlijk 6-gangen-menu met alles erop en eraan, lekker!

Op onze laatste dag van de reis hebben we nog eens duchtig gebruik gemaakt van een metro-dagticket om de stad rond te sjezen. We startten bij een wijk in noorden van de stad met allemaal kleine straatjes waar veel buitenlanders (vooral Fransen) wonen. Daarna zijn we nog eens naar boven geweest op een van de hoge wolkenkrabbers om de stad ook bij daglicht nog eens van bovenuit te aanschouwen. 's Middags zijn we dan nog eens teruggekeerd naar de vismarkt om te doen wat we vorige keer niet gedaan hebben: heel lekkere en superverse sushi gaan eten, mmm! Als afsluiter zijn we dan nog eens terug naar Ginza getrokken, de neon-verlichte wijk om nog wat te shoppen, en daarna terug naar het hotel om dit laatste blogberichtje vanuit Japan af te ronden, en onze rugzakken opnieuw in te laden.
Morgenvroeg vertrekken we weer richting Belgische winterkou, en kunnen we beginnen aftellen naar de kerstdagen en onze verhuis.
Bedankt voor jullie vele reacties, altijd fijn om die te horen onderweg, en tot binnenkort!
groetjes
T&A

Rijkelijk versierde tempel in Nikko

Overheerlijke Belgische wafels zijn hier in trek!

Verse visjes kijken je aan op de Tsukiji vismarkt

De drukke Shibuya crossing

Het moderne Tokyo International forum in de wijk Ginza

Het keizerlijke paleis

Zijn het Elvissen of John Travolta's?

Enkele "gothic girls" in Yoyogi park

De "Eiffeltoren" van Tokyo: zoek de zeven verschillen met de echte

Restaurant Gonpachi: zoek de zeven verschillen tov de filmpjes en zoek Tom op de foto

Anoniem zei

Dag Annemie en Tom,
Jullie zullen als herinnering aan deze reis weer een mooi album kunnen maken.De weken in Japan zijn voorbij gevlogen en morgen zitten jullie alweer op het vliegtuig naar huis te denken aan de verhuis.Mooi vooruitzicht!Hier wintert het gewoon voort. De Sint heeft het niet gemakkelijk.Verder alles ok op het thuisfront.
We wensen jullie een behouden vlucht naar huis!! veel groetjes en dikke kus.ma en pa X

Luc Philippe zei

Hallo, 't is blijkbaar een fijne reis geweest, als ik jullie uitgebreide reisverslag mag geloven. Jullie hebben er wel nogal een vaart achter gezet, zeg. Ondanks de kou af en toe hadden jullie het beste seizoen gekozen om Japan te bezoeken: de herfstkleuren zijn er ongeƫvenaard. Je ziet in Japan de gekste dingen. Leuk het allemaal nog eens te zien met de verwonderde blik van de eerste keer. Vriendelijke groeten, Luc (Wat een toeval om die collega van aan de koffieautomaat aan de andere kant van de wereld tegen te komen!)