woensdag, september 16, 2009

Barrichara - San Gil - Santa Marta

Hoi iedereen,
Vandaag nog eens tijd gevonden om de blog weer wat verder aan te vullen. Ondertussen zitten we in Santa Marta, maar er is wel heel wat aan voorafgegaan. Hieronder een kort relaas, het hele verhaal volgt thuis wel.
Villa De Leyva, het stadje waar we tijdens het weekend waren, was heel mooi, rustig en gezellig. Van daaruit hebben we eerst een minibusje genomen naar Arcabuco, om daar meteen (allez, na 45 minuten wachten) een andere bus in te springen die ons naar San Gil zou brengen. De rit was heel mooi: prachtige uitzichten over groene velden, maar toen we uiteindelijk in San Gil aankwamen bleek wel dat mijn rugzak geplunderd was. Enkel mijn (= Tom) T-shirts, boxershorts en sokken zaten nog in mijn grote rugzak, al de rest was gepikt, waarschijnlijk op het moment dat de achterdeur van de koffer (waar de rugzakken dus lagen) open is geweest in een van de stadjes onderweg. Ik ben dus keiveel kwijt: al mijn broeken en schoenen (behalve diegene die ik aanhad, inclusief mijn 2 nieuwe afritsbroeken die ik speciaal gekocht had en lang naar had gezocht), een toiletzak met zonnecrème en andere kleinere toiletspulletjes, enkele T-shirts en sokken, mijn reishanddoeken en strandlaken, echt mega-kut (sorry voor de kleinste lezertjes).
We hebben de politie erbij laten komen, en die zouden dan een "onderzoek" kunnen instellen dat 8 à 10 dagen zou kunnen duren, de uitkomst ervan was uiterst onzeker en uiteraard moesten we daarvoor in de stad blijven. Dat lukt dus niet voor ons als je maar 3,5 week hebt... Met andere woorden, andere spullen kopen, gewoon proberen te vergeten en de reis niet helemaal laten verknallen hierdoor.
Nu terug naar het leukere reisstuk: vanuit de busterminal van San Gil zijn we meteen lichtgeladen naar Barrichara vertrokken, een klein koloniaal stadje dat geheel werelderfgoed verklaard is. Was best wel mooi, maar wat een dooie boel! We hadden 's avonds (omdat het geen weekend was?) echt moeite om een restaurantje te vinden. De volgende morgen hebben we dan een mooie wandeling gemaakt naar Guane, een zo mogelijk nog petieteriger koloniaal dorpje zo'n 7 km verderop. Daarna met de bus terug naar Barrichara, onze spullen opgepikt en terug met de bus naar San Gil van waaruit we later die avond de nachtbus naar Santa Marta (helemaal in het noorden aan de kust) zouden nemen.
In San Gil hebben we nog het lokale natuurpark El Gallineral bezocht dat bekend staat om zijn baardbomen, grote joekels waar grijze baarden van mos aan lijken te hangen. Wel mooi maar voor de rest was er in San Gil weinig te beleven zodat we blij waren dat het busje om iets over 19u vertrok.
De nachtbus naar Santa Marta viel wel mee en was ook niet afgrijselijk koud, zoals soms wel eens het geval durft te zijn, zodat we toch redelijk uitgerust vanmorgen in Santa Marta aankwamen.
Vandaag hebben we dan noodgedwongen maar een shopdag ingelast, en hebben we toch op enkele uren tijd redelijk wat nieuwe spullen aan scherpe prijzen op de kop kunnen tikken: een lange broek, een short, 2 zwemshorten, een strandlaken en 2 paar sleffers voor 95.000 COP, zo'n 33 euro.
Dat luchtte toch weer wat op zodat we er nu weer terug tegenaan kunnen gaan. Morgen vertrekken we naar Tayrona NP, een nationaal park in de buurt waar we een dag of 2 à 3 zullen genieten van wandelingen over hopelijk paradijslijke stranden en de bergachtige jungle die bijna tot aan de zee komt (voor prachtige foto's kunnen jullie al eens gaan piepen op de site van Dave en Line die hier vorig jaar waren).
Ons volgende bericht zal waarschijnlijk wel 2 à 3 dagen op zich laten wachten, maar we kijken nu al uit naar jullie volgende berichtjes!
Hasta luego,
Tom en Annemie

Het kleine centrum van Barrichara

Het strand van Santa Marta

Liesbeth, Wim, Toon en Pieter zei

Yo Mims en Tompie,
Leuk blog zeg... Allez, een geluk bij een ongeluk, ge hebt uwe rugzak toch nog. Geef dieje vent ook maar een doef op zien muile van mij als ge hem ziet.
Ik ben benieuwd voor ulder foto's.
Tchuss,
Wim (en Lies)
Bloeblabla (= Toon)

oma en opa zei

Hoi Tom en Annemie. Leuk is anders wat we lazen. Het is gebeurd en er is niets aan te veranderen. Alleen laat jullie vakantie hierdoor niet verknallen. Gelukkig heb je nog wat spullen goedkoop kunnen inkopen. Jullie zelf hebben niets en dat is toch het belangrijkste. Hier alles ok en ook in Boom. Gisteren heeft Standard tegen Arsenal moeten spelen. Na 4 min. was de stand al 2-0 voor ons. De 44minuut was het 2-1. De 2e helft was echt afzien. Ze zijn dan wel met 2-3 verloren. Defour was er niet bij want die heeft zondag een open beenbreuk opgelopen. Meer nieuws hebben we niet. Hopelijk verloopt de rest van de reis zonder problemen. We duimen en wachten al op de foto's. Kus aan alle 2 en tot de volgende.

Line - Dave zei

Allez, ge hebt weeral ne goeie die ge lang zult onthouden en nog veel zult kunnen navertellen :-) We zullen het maar langs de positieve kant zien hé?!
Toch raar hoe het gebeurd zou zijn... wie kan rustig de tijd nemen om al die spullen uit je rugzak te "kiezen" en ze dan zo "in zijn losse handjes" mee te nemen? Raar...

Het zal jullie hopelijk deugd doen om binnenkort in Tayrona aan te komen en daar te genieten van de prachtige omgeving. Veel plezier daar en we zijn blij te lezen dat jullie ondanks deze tegenslag toch positief blijven en gewoon verder gaan.

Toch hopen we ook stiekem dat dat geen domper zal zijn op de Colombia-vreugde en pracht en dat jullie toch ook nog met positieve verhalen terugkomen over het Colombiaanse volk.

Hasta pronto !

oma en opa zei

Hoi trekkers. Hier in Reet gaat alles zijn gewone gangetje. Het is hier nog wel mooi weer en nog warm voor de tijd van het jaar. Kunnen steeds buiten eten en ook 's avonds. Nog wat profiteren dus. Wij hopen dat jullie ook daar van het weer en de natuur kunnen profiteren zonder regen. Kunnen jullie niets inbrengen bij jullie verzekering voor het stelen van jullie spulletjes? Geniet nog maar samen van jullie verlof en een dikke kus. Tot de volgende keer