zaterdag, november 09, 2013

Bandar Seri Begawan

Hallo,

Donderdagmiddag zijn we dus met de bus vanuit Miri naar Bandar Seri Begawan (ofwel kortweg BSB genoemd) in Bruneï gereisd. De controles aan de immigratiekantoren op de grens tussen Maleisië en Brunei gingen vlot, zodat we om goed 19u in BSB aankwamen.

Het Jubilee Hotel werd in de Lonely planet omschreven als 'the rooms may remind you of your old aunt's seldom-used guest bedroom' dus die hebben we dan maar gekozen. ;) Op zich viel het nog wel mee, en er zaten een paar handige features in de prijs begrepen, zoals een transfer naar de luchthaven, wi-fi, ...

Na het droppen van onze bagage en het snel boeken van een vlucht voor de komende avond naar Kota Kinabalu (meestal KK genoemd; tja ze houden hier van lange plaatsnamen om ze dan weer te kunnen afkorten blijkbaar) in Sabah, Maleisië. Dan in de gietende regen naar een foodcourt voor het avondeten. Lekker en goedkoop!

Op de bus van Miri naar BSB kwamen we een Nederlands stel tegen, Freke en Jesper. Omdat het zo gezellig was, spraken we meteen af om de volgende dag samen op pad te gaan om BSB te verkennen.
Afspraak om 9u om samen een bootje te nemen dat ons langs Kampung Ayer zou voeren, dorpjes van paalwoningen gebouwd langs de rivier die door BSB stroomt. Tijdens onze boottocht hebben we verschillende alligators kunnen spotten, monitor lizards (varanen) en opnieuw (joepie) de leuke neusapen.
Na de boottrip even rondgewandeld in de paaldorpjes en twee moskeeën bezocht. Veel meer was er eigenlijk niet te bezoeken en beleven in BSB. Leuk dus voor een dag om een idee te krijgen hoe Brunei eruit ziet, maar dan hadden we het toch wel gezien.

's Avonds vlogen we Maleisië weer in. Goed voor het verzamelen van stempels in het paspoort... Om half elf toegekomen in KK en gelukkig had het hostel waar we aanklopten (Masada Backpacker) nog net één kamer beschikbaar.

Op zaterdag zijn we er in KK op uitgetrokken om de laatste week op Borneo wat in te plannen. De beklimming van Mount Kinabalu is een must, dus gaan we eerst informeren wanneer we dat kunnen doen. Daarna nog enkele dagen ingepland aan de Kinabatangan rivier, meer in het oosten, maar dat is voor later.

Nadat we alles netjes hadden gepland, sprongen we op een minibusje richting Mount Kinabalu, want die zullen we morgen (zondag) en maandag gaan beklimmen. Ook hier weer een kamer van de oude tante gevonden. Wel goed gelegen vlakbij de toegang van het park 'Mount Kinabalu', dus dat muffe nemen we er dan maar bij. ;)

Morgen en overmorgen zitten we dus wat hoger op de berg. Tot daarna dus!

Joepie, nog eens een glimp van de neusapen!

De paalwoningen van Kampung Ayer

De Omar Ali Saifuddien moskee in het centrum van BSB

De Jame'asr Hassanil Bolkiah Mosque, enkele kilometers buiten het centrum en de grootste moskee van Brunei

Ilsev zei

Hoi Annemie en Tom!
Het is de eerste keer dat ik op jullie blog kom kijken sinds jullie vertrek. Meteen goed kunnen bijlezen! Mmm, het ziet er weer de moeite uit! Ik krijg al helemaal zin om ook nog eens naar Azië te trekken!
Vanavond en morgenmiddag is er schoolrestaurant bij Ann. In haar waggelende toestand mag ze aan de kassa zitten ;-) Basil en ik gaan eten met enkele vrienden, al kan dat last minute nog veranderen want meneertje is gisteren met buikloop thuis gekomen. Dieet van rijstwafels en banaan dus! Maar het smaakt precies ;-) Geniet ervan! En tot het volgende berichtje x

Unknown zei

Hey T&A,

Blijkbaar toch geen narigheid in Brunei dus.
Ziet allemaal wel leuk uit.
En hoe gaat het met het cachen?

Groetjes uit Ekeren.

O en O zei

Hoi alle twee. Heb je die vroege cache kunnen doen met de taxi van het hotel? Zijn wel benieuwd. De vlucht is ook kunnen doorgaan en als we het verslag lezen is het toch gelukt om die 2-daagse te kunnen doen. Hopelijk is het dan droog weer. Nog een prettige tocht en tot binnenkort

Anoniem zei

Dag A. en T.,weer mooie foto's kunnen maken! Prachtige grotten!Toch niet bang van de vleermuizen?
Hopelijk heb je droog weer in de bergen en misschien weer goed gezelschap. Hier alles ok, ook met Sandrine gaat het de goede kant op.
grtjs,ma en pa xx

Anoniem zei

Bandar Seri Begawan; komt veel in kwisvragen voor..... Het belangrijke nieuws: de Beren zijn van 't weekend weeral gaan winnen; deze keer op het aartsgevaarlijke Antonia (0-2).
Dide is ondertussen serieus aan de beterhand en Isabelle is de laatste dagen ziekenhuis zwaar aan het aftellen. Donderdag namiddag zouden mijn 2 vrouwen terug thuis zijn! Geniet er nog van! Ciaokes, Fil, Bellie, Noah & Dide