zaterdag, november 02, 2013

Kuching

Hoi iedereen,
Hier ons eerste berichtje vanuit het drukkend warme Kuching op het eiland Borneo. Onze treinrit en vluchten naar Kuala Lumpur en nadien Kuching verliepen vlekkeloos, dus zitten we sinds vrijdagavond 21u30 op Borneo.
We waren best wel moe na een (rekening houdend met het uurverschil) lange dag van zo'n 41 uur, waarbij we slechts een klein beetje geslapen hebben op het vliegtuig. Na aankomst dus nog maar snel iets te eten gaan zoeken aan zo'n stalletje langs de straatkant (Malaysia-style hamburgers, best lekker eigenlijk @ 50 eurocent per stuk), tandjes poetsen en bedje in.

Het Threehouse (geen schrijffout) B&B is wel een redelijk toffe keet, maar jammer genoeg zijn de muren van karton. Omdat er nog enkele mensen (Amerikanen en een Maltees?) nog heel lang serieus luid aan het babbelen en lachen waren In het gemeenschappelijke salon, was het dus toch supermoeilijk om in slaap te vallen, gevolg: maar enkele uurtjes geslapen en dan nog slecht, want ook op onze eerste dag stond onze wekker al vroeg.

Om 7u stapten we vanmorgen al de bus op naar het Semenggoh Wildlife Rehabilitation Centre, een van de beste plekken ter wereld om orang oetans in het semi-wild te spotten. Inderdaad semi-wild want uiteindelijk gaat het om in totaal 27 apen en hun nageslacht die dus ofwel ergens bevrijd of aangeslagen werden, ofwel in het park geboren zijn. En net als de berggorilla's vorig jaar, zijn ook deze dieren wel vrij speciaal, want ze leven enkel op Sumatra en Borneo en op beide plaatsen hebben ze erg te lijden van de mensen die steeds meer van hun leefgebied (jungle) platgooien voor boskap en zo. Wij hadden vandaag geluk, want we hebben een 6-tal van deze zeldzame apen kunnen spotten, en zelfs van behoorlijk dichtbij dus dat was wel fijn. Het dominante mannetje hebben we jammer genoeg niet te zien gekregen, maar toch was deze trip zeker de moeite waard. Rond de middag waren we dan terug in de stad, en hebben we hier wat rondgetoerd. Kuching zou zowat de meest stijlvolle stad van Borneo zijn, en is best wel ok, maar toch heb je het op 1 dag toch wel makkelijk gezien.
Voila, nu gaan we even opfrissen, en een restaurantje kiezen Voor vanavond seh, maar bij deze hebben jullie toch al wat nieuws van ons.

We proberen snel iets nieuws op de blog te zetten, dus tot binnenkort maar weer!

Vele groetjes
T&A

Orang oetans in Semenggoh

Het parlement van de provincie Sarawak, vanaf de dijk, aka 'the waterfront' in Kuching

Een hond is aan de haal met een sandaal: zoek de twee sleffers (lastig voor die mens als hij de tempel buitenkomt)

Anoniem zei

Hallo Annemie en Tom,
Mooie start van jullie reis bij de oerang oetangs. Prachtige foto's!
Geniet verder van al jullie ontdekkingen. We volgen!Dikke kus van ma en pa xx

Anoniem zei

Hallo Annemie en Tom,
Mooie start van jullie reis bij de oerang oetangs. Prachtige foto's!